Absolwent zarządzania na Uniwersytecie Łódzkim i Harvard Business School, USA. Stypendysta m.in. The Ford Foundation, The British Academy, CNRS w Paryżu, The Swiss Foundation, Japan Society for the Promotion of Science i DAAD. Research Scholar w Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology (MIT), USA.


W latach 1971-1998 pracownik naukowy w PAN, w latach 1987-1991 dyrektor Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, a w latach 1993-1998 Dyrektor Generalny Polskiej Akademii Nauk.


Emerytowany Profesor Szkoły Głównej Handlowej. W latach 1994-2018 kierownik Katedry Teorii Zarządzania w Szkole Głównej Handlowej. Prorektor d/s Współpracy z Zagranicą w kadencji 2005-2008. Założyciel Polsko-Japońskiego Centrum Zarządzania oraz Centrum Badań nad Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu w SGH. Wykładowca programówExecutive MBA w SGH. Autor ponad 220 publikacji. Ostatnio zajmuje się Nową Gospodarką, wpływem technologii na modele biznesowe, sztuczną inteligencją, strategiami hiper-konkurencyjnymi, prosumpcją i marketingiem dla „nowego klienta“. Doradca i wykładowca w wielu korporacjach polskich i międzynarodowych, m.in.: Samsung, HP, PZU SA, PKO SA, BreBank, Millenium Bank, BNP Paribas, Kredyt Bank, Orlen, Lotos, Mastercard, Masterfood, Microsoft, UNIBEP, TP SA, Orange, Era, ING, Sybase, Wolters Kluwer, P&G, L’Oreal, McKinsey, Auchan, Kompania Piwowarska, Lafarge, Microsoft, IBM, i in.


Członek Advisory Board w CIONET (Chief Information Officer Network. Laureat Nagrody Digital Shapers 2018 (Edukacja), Nagrody Specjalnej Północnej Izby Gospodarczej „Osobowość w Dziedzinie Ekonomii”(2017) i Medalu za wybitne osiągnięcia w dziedzinie bankowości od Związku Banków Polskich (2017). Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Jest niezależnym członkiem Rady Nadzorczej.